lauantai 14. toukokuuta 2016

Myyntimies

Moikka! Mitäs mieltä siellä ruudun toisella puolella ollaan näistä ovelta ovelle kaupustelijoista...siis oikein firman myyntiedustajista? Minähän en ovea tuntemattomille avaa ja sanoin nyt isännällekin, ettei sekään avaa. Työtänsähän nämäkin vain tekee, mutta pitäisi ottaa vastaan myös se ei-sana, eikä tuputtaa ja tuputtaa.

Tässä pari kertaa meidän oven takana kävi kodin ilmastointiin liittyen eräs myyntimies. Isäntä oli ovella molemmilla kerroilla ja sanoi myöskin, että ei olla juuri nyt kiinnostuttu. Herra kuitenkin halusi välttämättä tulla esittelemään tämän "mullistavan ratkaisun". Eilinen ilta menikin sitten siinä. Firman esittely hoidettiin vähän kautta rantain ja muutenkin mentiin välillä niin asian vierestä, että mulla rupesi menemään käämi. Sitten oli se ilmastoinnin huippulaite. Ihan kuin jokin miniversio ilmalämpöpumpusta (joka meiltä kyllä löytyy!) , joita sitten sijoitellaan huoneisiin. Hinnan kohdalla mulla ei enää ruvennut menemään käämi, vaan se meni. Kysyin hintapolitiikkaa, niin taas vähän kierreltiin ja kaarreltiin...vaihdettiin hetkeksi puheenaihetta...sitten palattiin takaisin, että miltä tämä laite kuulostaa. Mä jyrähdin sitten, että en ole vieläkään kuullut sitä hintaa. Mies siinä sitten takelteli, että kyllähän te nyt alle 4000 euron selviätte. Öh, jos kyseinen laite maksaa 1000 e/kpl ja niitä sitten laitetaan vaikka kuuteen kohtaan, niin mun laskuopilla se on 6000 e.

Myyntimies rupesi mitä ilmeisemmin vaipumaan epätoivoon, kun yritti myydä meille edes sen yhden laitteen. Tämä kaupankäynti ei ollut rahasta kiinni, mä olisin voinut lyödä sen tonnin tiskiin samantien, jos olisin ollut ostamassa. Mutta...1000 euroakin on sen verran iso raha, että mä ainakin haluan miettiä rauhassa, että sijoitanko vaiko en. Ilmeisesti myyntimies ei ollut samaa mieltä, kun totesi hermostuneesti, että mikähän hinta teillekin sopii. Siis mua niin ärsyttää tällaiset. Mä sanoin heti alussa ja vielä sen jälkeenkin, että en tee kauppoja tässä ja tällä minuutilla, mutta kun ei...asia olisi pitänyt taas päättää heti. Loppujen lopuksi totesin, että mua raivostuttaa tuollainen tuputtaminen. Mies lähti "tyhjin käsin" pois. Siis jos me ei alunalkaenkaan oltu kiinnostuneita ja tehtiin se selväksi, niin mun mielestä kyllä tuon miehen omaa tyhmyyttä tulla tuhlaamaan tähän omaansa ja meidän aikaa. Turha vetää herneitä nenäänsä siitä, miksi raha ei vaihtanut omistajaa. Vai mitä mieltä te olette?

Mukavaa lauantaita!

10 kommenttia:

  1. En ole heidän ystävänsä ja teen sen heille heti selväksi, tosin minulla sattuu olemaan käytöstavat, tosin kuin heillä :)
    Kerran meni kattokauppiaalta pasmat ihan sekasin, kun menin aukaisee ovea raksatamineissa...kun siinä yritti saada myyntisloganeistaan kiinni sanoin, että asiaan, mulla ei ole aikaa koko ruokkista odottaa :) Ja sen jälkeen aloin pommittamaan triviaali kysymyksillä katon laiton suhteen....eipä ole miestä sen jälkeen näkynyt.
    Nykyään päästän koirat ensin ovelle haukkumaan ja annan niiden pyöriä jaloissa kokoajan...eipä kovin monella myyntiukolla ole ollut kanttia kauaa siinä seisoskella, kun kaksi isoa koiraa pyörii mulkoillen jaloissa.
    Yhdelle totesin kerran, että et vissiin ole olut siinä jonossa missä käytöstapoja jaettiin...;)
    Tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus sanoimme jollekin myyntimiehelle, että mietimme ja palaamme asiaan, jos...äijä totesi siihen, että "noin kun sanotte, niin tietää, ettei teistä enää kuulu mitään". So? Ostopäätökset pitää saada tehdä rauhassa.

      Poista
  2. En tykkää oven takana olevista kauppiaista.
    Haluan rauhassa tehdä osto päätökset! Ja kaupassa saa rauhassa sen tehdä ja nettikaupoissa!
    Tosin jossakin pikkukaupassa tullaan heti kysymään miten voin auttaa. Silloin yleensä jää ostokset tekemättä, kun ei ole ehtinyt edes katsastamaan koko tarjontaa!
    Meillä kävi tässä kuukausi sitten taulumyyjä oven takana. Ja hinnat oli sitä luokkaa, että
    Ei tullut kauppoja. Ja päätökset olis pitänyt tehdä saman tien.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ja oli se hintakin mikä hyvänsä, niin noita hankintoja haluaa miettiä. Pitäisi näiden myyntitykkienkin se ymmärtää, mutta kun ei...

      Poista
  3. Niin ovelta ovelle kuin lehtikauppiaillekin sanon napakasti ei kiitos. Harmi kun kaikki ei tuota lyhyttä lausetta ymmärrä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei on ei...oikeasti niin raivostuttavaa kun ei uskota!

      Poista
  4. Toisella oli varmasti kovat rahalliset paineet. Myyntimiehen homma ovesta ovelle on varmaan ihan raskaitan työtä. Mutta ei se ole kivaa, että tulevat iholle ja vanhusten kanssahan noissa voi käydä huonostikin. Ainakin ystävieni jo edesmennyt äiti osti aivan järkyttävän kalliin imurin, sillä hinnalla olisi saanut monta normi imuria. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensin ne myyntimiehetkin saattavat sanoa, että ei tarvi päättää nyt, mutta sitten hermostutaan kun ei tosiaan päätetä heti. Inhottavaa tuollainen iholle tunkeminen.

      Poista
  5. Minäkään en osta mitään kotiin tulevilta kaupustelijoilta. Ja tykkään myös kaupassa katsella rauhassa, niin kuin Sarikin tuossa aiemmin sanoi.
    Mukavaa lauantai-iltaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, pitää saada katsella, tutkiskella ja miettiä rauhassa. Ei seuraa mitään hyvää, jos lähtee "soitellen sotaan".
      Kiitos samoin!

      Poista

Kiittää ja kuittaa kommentista!